De groene golf: dit is het nut ervan

Doorrijden zonder te stoppen voor een verkeerslicht, dat is het idee achter de groene golf. Klinkt goed toch? Waarom de groene golf bestaat en welke voor- en nadelen deze heeft, vertellen wij jou in dit artikel.

Wat is het?

Een groene golf betekent dat verkeersdeelnemers (vaak automobilisten) bij meerdere verkeerslichten, op één traject, zonder stoppen kunnen doorrijden. Dit wordt alleen gerealiseerd als de verkeersdeelnemers zich houden aan een bepaalde gemiddelde snelheid, bijvoorbeeld 80 km/uur. Verkeerslichten op het traject van de groene golf zijn aan elkaar gekoppeld en afgesteld op die gemiddelde rijsnelheid. Zo kun je, in theorie, in één keer doorrijden zonder een rood verkeerslicht te zien.

Waarom bestaat de groene golf?

De groene golf is in het leven geroepen vanwege voordelen ten opzichte van een traditionele verkeersweg met normaal geschakelde verkeerslichten. Vooral in drukke steden, met veel verkeer, komt de groene golf tot zijn recht. In de basis zorgt de groene golf voor meer veiligheid, want verkeersdeelnemers houden zich eerder aan de voorgehouden maximumsnelheid. Dat verkleint de kans op een ongeval.

Andere voordelen van de groene golf zijn:

  • Het vermindert de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen.
  • Het vermindert brandstofverbruik van motorvoertuigen.
  • Het vermindert de wachttijd van verkeer dat de groene golf kruist.
  • Het reguleert verkeer in drukke gebieden.

Fun fact:

Door de constante snelheid die je rijdt in de groene golf, slijten de onderdelen in je auto minder snel! 

Niet alleen auto’s

Een groene golf is niet alleen geschikt voor auto’s. Ook andere vormen van vervoer hebben baat bij een groene golf:

gg

Voetgangers

Wanneer een voetganger de middenberm van een oversteek bereikt, is het verkeerslicht zo ingesteld dat het gelijk op groen springt. Ook is hierbij rekening gehouden met langzame voetgangers (ouderen, gehandicapten et cetera) om te voorkomen dat mensen teruglopen bij het zien van rood licht.

gg

Trein

In Nederland is ProRail bezig met het ontwikkelen van een groene golf voor goederen- en reizigerstreinen, zodat machinisten minder vaak gele of rode seinen tegenkomen. Door de constante snelheid, wordt tijd (afremmen) en energie (optrekken) bespaard en spoorcapaciteit vergroot.

gg

Fiets

Voor fietsers wordt de groene golf hoofdzakelijk gebruikt in gebieden met veel verkeerslichten. De verkeerslichten worden dan dusdanig ingesteld dat bij een constante snelheid de fietsers steeds groen licht hebben. In sommige gevallen wordt de aanbevolen snelheid aangegeven op borden of lichten.

Ook nadelen

Het grootste nadeel van groene golven is dat, wanneer de golf wordt verstoord, de verstoring verkeersproblemen kan veroorzaken. Die problemen kunnen door de synchronisatie van verkeerslichten worden verergerd. In deze gevallen groeit de rij voertuigen in een groene golf tot hij te groot wordt en een deel van de voertuigen het groene licht niet op tijd kan bereiken en moet stoppen. Dit wordt verzadiging genoemd. Naarmate er meer voertuigen stoppen, kan het verkeer vastlopen, waarbij voertuigen zelfs niet vooruit kunnen wanneer het licht op groen springt, omdat andere voertuigen een file vormen bij het licht voor hen.

Nieuwsgierig naar meer informatie over verkeer?

Klik dan op de button hieronder.