Hoe ontstaat een file?

Iedereen staat weleens in de file. De een dagelijks, wanneer hij of zij naar kantoor rijdt bijvoorbeeld, de ander zo nu en dan. Maar waarom zijn er eigenlijk files? Om het ontstaan van files te kunnen doorgronden, is het belangrijk om te weten dat er twee soorten files zijn: de terugkerende file en de niet-terugkerende file. De terugkerende file ontstaat op piekmomenten in de ochtend en avond. De niet-terugkerende file ontstaat door eventualiteiten, zoals (weg)werkzaamheden, slecht weer of een aanrijding. In alle gevallen geldt; het gebruik van de weg is op dat moment groter dan de capaciteit.

Oorzaken van files

Een file kan op talloze manieren ontstaan, van een ongeluk met meerdere voertuigen tot een koe die zomaar de weg oversteekt. Kort door de bocht zijn er drie oorzaken :

VR

1. Aanbod

Wanneer het aanbod van verkeer groter is dan de capaciteit van de weg.

Er rijden te veel mensen op de weg . Bijvoorbeeld in de ochtend- of avondspits, maar ook in de buurt van een groeiend stedelijk gebied of tijdens een evenement.

Bouw- en infraprojecten

2. Kleiner

Wanneer de wegcapaciteit (tijdelijk) kleiner is dan het verkeersaanbod. 

Bijvoorbeeld door een ongeval of wegwerkzaamheden, waardoor één of meerdere rijstroken gesloten zijn.

VR-werk

3. Optimaliteit

Wanneer bestuurders invoegstroken niet optimaal gebruiken. 

Wanneer een bestuurder (veel) langzamer rijdt of onnodig op één rijbaan blijft. Deze files worden vaak veroorzaakt door slechte weersomstandigheden of een slecht wegdek.

Traffic Support Cone

File door evenementen

Evenementen kunnen ook bijdragen aan file. Deze files zijn relatief eenvoudig te voorspellen. Dat er toch file ontstaat, heeft te maken met de toe- en uitstroom van bezoekers.  De capaciteit van omringende wegen is dan niet opgewassen tegen het (grotere) verkeersaanbod dat bij het evenementen komt kijken.

Er zijn diverse maatregelen om het aantal en de omvang van files te minimaliseren. Het sturen op vervoerswijze (bijvoorbeeld het stimuleren van OV), het toepassen van dynamisch verkeersmanagement of het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen zijn slechts enkele voorbeelden.

De verkeersverwachting in kaart brengen of filebeperkende maatregelen nemen? 

Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee!