Alles rondom de rotonde

Figuurlijk kun je er in Nederland niet omheen: rotondes. Een cirkelvormige weg met een eiland in het midden. Heb jij je weleens afgevraagd hoe rotondes zijn ontstaan of wie dit heeft bedacht? We vertellen jou het hele verhaal in dit artikel. 

Wat is een rotonde?

Een rotonde is een specifiek type gelijkvloers knooppunt dat is ontworpen om het aantal conflicterende bewegingen op het wegdek te minimaliseren. Simpelweg bevorder je daarmee de doorstroming van het wegverkeer. Je rijdt in Nederland, en in andere landen waar ze rechts rijden, uitsluitend tegen de klok in over een rotonde. In landen waar ze links rijden, rijd je met de klok mee over een rotonde. Rondom een rotonde vind je vaak een fietspad en daarop mag je meestal in beide richtingen fietsen. Houd daar dus altijd rekening mee.

De verschillende wegen die leiden naar een rotonde takken aan op de cirkel. Vaak zijn dat er vier, maar dat kunnen er ook zeker meer zijn. Rotondes zijn relatief veilig, omdat het verkeer altijd rechts afslaat en dus in dezelfde richting rijdt. Vaak wordt er voor de aanleg van een nieuw knooppunt een gepleit voor een rotonde in plaats van voor een kruising.

Maar aan rotondes kleven ook een aantal nadelen. Zo is er voor de aanleg van rotondes meer ruimte nodig, zorgen rotondes voor een verminderde capaciteit van de weg en is er sprake van minder comfort dan wanneer je op een doorgaande weg rijdt.

Doorstroming

Rotondes zijn bedacht met het idee de doorstroming van het verkeer te bevorderen. Ze maken verkeerslichten en een kruising overbodig en zijn een goede manier om ons rijdend te houden. Het klassieke ‘verkeersplein’ was de voorganger van de rotonde en vaak ook nog eens een stuk groter.

Voor weggebruikers zit het verschil in de voorrangssituatie. Bij rotondes heeft verkeer op de rotonde voorrang boven verkeer dat de rotonde nadert. Bij verkeerspleinen heeft het verkeer van rechts altijd voorrang. Voor de ontwerper van de twee ligt het verschil in de aansluiting van de wegen: bij rotondes dient elke weg op het eiland gericht te zijn terwijl dit bij verkeerspleinen niet nodig is.

Verkeerspleinen worden vaak voorzien van verkeerslichten of –borden. Als je weleens op een verkeersplein hebt gereden, weet je dat de aanrijdroute van het verkeersplein het jou mogelijk maakt om op hoge snelheid en zonder af te buigen het verkeersplein op te rijden. Of, in sommige gevallen, je tot stilstand dwingt. Dat laatste is best gevaarlijk en komt niet ten goede van de doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid.

Weetje:

Omdat verkeerspleinen talloze botsingen tussen voertuigen veroorzaakten, werd in de jaren ‘50 de bouw van cirkelvormige verkeerspleinen wereldwijd gestaakt en werden sommige verkeerspleinen zelfs verwijderd.

Bekende voorbeelden van verkeerspleinen

aa
k
rrrr

Zijn rotondes veilig(er) of niet?

Je vindt rotondes niet voor niks steeds vaker terug in het straatbeeld. Ze zijn veiliger dan de standaard kruising met verkeerslicht. We zetten hieronder de belangrijkste cijfers op een rij.

  • 50% minder verkeersongelukken
  • 75% minder letsel en verkeersdoden
  • 80% afname van een ongevalskans

Veel rotondes zijn zo gemaakt dat je er met een snelheid van 20 tot 30 kilometer per uur overheen kunt rijden. Hierdoor kun je andere weggebruikers, verkeersborden en andere potentiele situaties goed in de gaten houden. De kans op een ongeluk is daarom een stuk kleiner dan eenzelfde situatie op een druk kruispunt. Dat betekent overigens niet dat een rotonde niet gevaarlijk kan zijn. Vooral voor vrachtwagens en andere voertuigen waarvan de oppervlakte van de dode hoek groot is, kan een rotonde tot levensgevaarlijke situaties leiden.

Nieuwsgierig naar meer informatie over verkeer?

Klik dan op de button hieronder.